مطالعه جدیدی درباره ناقص سازی جنسی زنان در ایران و یک قربانی در روز منع خشونت علیه زنان
۲۱ آذر ۱۳۹۴زنانی مهربان در سنتی خشن
۸ دی ۱۳۹۴
* مسأله ختنه دختران، اخیراً سر و صداهاى زیادى را برانگیخته است. نظر اسلام در این باره چیست؟ آیا درست است این که مى گویند: اسلام [به این وسیله] خواسته است تا از شدّت شهوت زن بکاهد؟ |
* ختنه، عادت و سنتى عربى بود که تا زمان ظهور اسلام تداوم یافت. از احادیث هم در نمى یابیم که ختنه دختران تشویق و مستحب شمرده شده باشد. احادیث مى گویند که چنین کارى حرام نیست. در برخى روایات نبوى هم سفارش شده که کسانى که مى خواهند چنین کارى را انجام دهند، افراط نکنند. بنابراین ختنه از جهت شرعى حلال است اما اگر سبب زیان و نتایج منفى اى شود مثلا با کاستن از شهوت دختر بر وضع زناشویى او در آینده تأثیر منفى بگذارد، حرام است. به عبارت دیگر ختنه دختر در صورتى جایز است که تأثیرى منفى و غیر عادى بر بدن او و آینده زناشویى اش نداشته باشد و اگر موجب سردى جنسى و مانند آن شود که امکان فروپاشى زندگى زناشویى اش را در آینده پدید آورد و یا زیان عمده دیگرى براى او به بار آورد انجام آن حرام است.
من فکر نمى کنم که چنین عملى نتیجه مثبتى داشته باشد. در روزگاران گذشته برخى از مردم تصور مى کردند که هرچه شهوت زن کمتر باشد، عفت او بیشتر محفوظ خواهد بود و براى این که مبادا دخترشان در آینده موجب بدنامى خانواده و قبیله شود، به عنوان پیشگیرى او را ختنه مى کردند. البته چنین تصورى غلط و مردود است، زیرا براى پیشگیرى از مشکلى احتمالى، اقدام به چنین عملى که خطرهاى بزرگى براى دختر به همراه دارد، عاقلانه نیست. شهوت هم که امرى مذموم و مکروه نیست، بلکه ارزشى انسانى و طبیعى است که خداوند براى حفظ حالت طبیعى بشر و تداوم نسل و خانواده آن را آفریده است و آن را عامل میل مرد به زن و میل زن به مرد قرار داده است. البته در صورتى که عامل شهوت به افراط کارى و انحراف اخلاقى بیانجامد، مذموم است. بنابراین نمى توان شهوت را عنصرى منفى دانست تا نیاز به کاستن از آن باشد. تنها زمانى نیاز به چنین کارى است که شهوت طغیان کند و به انحراف رود. در حدیثى از امام جعفر صادق(علیه السلام) آمده است: «ختنه پسر سنت است و ختنه دختر سنت نیست.»( وسایل الشیعه، ج۲۱، ص۴۴۱، روایت ۲۷۵۳۲.) و در حدیثى دیگر: «ختنه زنان مکرمت (عزت) است و نه سنت است و نه واجب. و چه چیزى بهتر از مکرمت؟» (همان، روایت ۲۷۵۳۳.) گویا این عمل در عرف اجتماعى آن روزگار سبب فراهم آمدن لذت بیشترى براى شوهر به شمار مى آمده است. این احتمال را از سفارش حضرت محمّد(صلى الله علیه وآله) به ام حبیب که کارش ختنه دختران بود مى توانیم دریابیم. پیامبر وقتى به او برخورد از او پرسید: ام حبیب! کارى که قبلا دست تو بود هنوز هم هست؟ گفت: آرى، اى رسول خدا! اگر این کار حرام است، مرا نهى کن. پیامبر گفت: نه، این کار حلال است، نزدیک تر بیا تا چیزى به تو یاد دهم. [ام حبیب] مى گوید نزدیک شدم، به من گفت: ام حبیب! وقتى مى خواهى ختنه کنى زیاده روى نکن و آن را از ریشه نکن و کوتاه بیا [به حداقل اکتفا کن] که این گونه چهره را شکفته تر مى کند و براى مرد لذت بخش تر است».( همان، ج۱۷، ص۱۳۰، روایت ۲۲۱۷۰.) شاید مراد از کلمه مکرمت (عزت و سرافرازى) که در حدیث امام صادق(علیه السلام) آمده، همین امر باشد. یعنى عرف اجتماعى آن روز ختنه در حد مذکور را مایه زینت زن و رغبت شوهر به او مى دانسته است. زمانى که عرف اجتماعى تغییر کند، چنان که امروزه تغییر کرده است، دیگر این عمل عنوان مکرمت (عزت و سرافرازى) را ندارد بلکه در عرف عام ضد مکرمت شمرده مى شود. همانند بسیارى از موضوعات دیگر که به اقتضاى شرایط و واقعیات حکمش عوض مى شود. والله العالم. |
http://www.bayynat.ir/index/?state=es&gid=39:منبع